BEHAVIOR OF CONSUMERS OF FRESH TOMATOES: A STUDY USING FACTOR ANALYSIS

Autores

  • Gustavo Leandro Vanucci de Moraes Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração
  • Gustavo Quiroga Souki Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Resumo

The objective of this study was to understand the purchasing decision process of consumers of fresh tomatoes based on model proposed by Blackwell, Miniard and Engel (2013). For this purpose, a two-step research was conducted. The first phase consisted of a qualitative research, using twenty in-depth interviews in which producers, wholesalers, retailers and final consumers participated with the purpose of identifying variables to be investigated in the quantitative phase. In the second phase, a quantitative and descriptive survey was conducted, from which were obtained 415 valid questionnaires of fresh tomato consumers. The results revealed that the reasons behind the consumption of fresh tomatoes are associated with “sensory stimuli and pleasure”, or, in other words, to make the dishes aesthetically pleasing and tasteful, and for “healthiness and well-being”, because of the health benefits offered by tomato (e.g. rich in vitamins and minerals). Furthermore, the positive image that consumers create regarding fresh tomatoes and its consumption is closely linked to its use in salads and sauces. It was also observed that, among the factors considered by consumers during their purchasing decision process, the organoleptic characteristics were prominent, followed by concerns with health and the environment. Finally, consumers of fresh tomatoes tend to purchase once a week at vegetable stands and for domestic consumption.

Biografia do Autor

Gustavo Leandro Vanucci de Moraes, Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Possui graduação em Administração de Empresas (1996) pelo Centro Universitário Newton Paiva, mestrado em Administração pelo Centro Universitário UNA (2013). É Coordenador do Curso de Pós-Graduação em Inteligência de Mercado no Centro Universitário UNA e desde 2011 leciona as disciplinas Gestão de Marketing, Estratégia Empresarial, Modelos de Negócio e Canais de Marketing e Distribuição. Leciona na UEMG - Universidade do Estado de Minas Gerais, Centro Universitário UNA, UNIBH e FUMEC. Possui especialização em Inteligência de Mercado pelo Ibramerc e carreira profissional em indústrias de alimentos. Atuou como executivo na Coca-Cola, Karambi Alimentos e Nestlé Brasil, ocupando diversas funções nas áreas de marketing, vendas e distribuição. É sócio da Vanucci Inteligência de Mercado e atua em projetos relacionados ao agronegócio, alimentos e bebidas e varejo.

Gustavo Quiroga Souki, Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Gustavo Quiroga Souki concluded his doctorate in Business Administration at the Universidade Federal de Lavras, Brazil, in 2002. Currently, he is an Associate Professor IV of the Masters in Administration and the MBA Courses at the Centro Universitário UNA. Besides, he is the Owner and Director of Souki - Research, Strategy, and Marketing, where he has been developing research and providing consultancy for public and private organizations on different areas of the economy since 2003. He has been a Professor of the Doctorate and Masters Courses in Administration at Universidade Fumec. He has published more than 40 articles in specialized journals and 94 papers in the annals of international and national scientific events. He has 4 published books and 4 chapters in books organized by other authors. He has developed 5 software, guided 35 theses in the Administration field and, at present, guides 8 masters students in Administration. He was the member on 86 committees for thesis defenses of masters or doctorates. He has been granted 2 awards for the development of software. His current occupancy is in the field of Administration, with an emphasis in Marketing, Strategy, and Agribusiness. He is a researcher and consultant of national and multinational companies, such as: Fiat Automóveis S.A., Lafarge Holcim, Fiemg System (Sistema Fiemg), Companhia Energética de Minas Gerais (CEMIG), Telecom Italia Mobile (TIM), SEBRAE, FAEMG - Federação da Agricultura do Estado de Minas Gerais, Santa Amália Alimentos, Agrocerrado, Amipão, Universidade Fumec, Fead Minas – Centro de Gestão Empreendedora, Faculdade Arnaldo, Number One, Occhi Observatory, Pessoa Comunicação, Pro Brasil Propaganda, Fala!, Staff de Publicidade, Grupo Séculus, Concessionária Mila, Concessionária Recreio, Clube das Tintas, among others.

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Possui graduação em Bacharel em Informática pela Universidade Federal de Viçosa (1992), especialização em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial pela PUC MInas (1996), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010). Atuou durante 17 anos na Prodabel tendo ocupado cargos de gerência de equipes técnicas, de projetos e analista de sistemas. Atualmente é professor adjunto do Programa de Mestrado Profissional em Administração do Centro Universitário UNA. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor, marketing de serviços e planejamento estratégico.

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Publicado

2018-10-30

Como Citar

MORAES, G. L. V. de; SOUKI, G. Q.; MOURA, L. R. C. BEHAVIOR OF CONSUMERS OF FRESH TOMATOES: A STUDY USING FACTOR ANALYSIS. Organizações Rurais & Agroindustriais, [S. l.], v. 19, n. 4, 2018. Disponível em: http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/1303. Acesso em: 4 jul. 2022.

Edição

Seção

Artigos