ATTRIBUTES CONSIDERED BY COFFEE CONSUMERS DURING THEIR BUYING DECISION PROCESS: A STUDY USING FACTORIAL ANALYSIS

Autores

  • Fabiano Bento de Sá Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração
  • Ricardo Viana Carvalho de Paiva Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração
  • Gustavo Quiroga Souki Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Resumo

The aim of this study was to identify, categorize and evaluate the attributes considered by the consumers during their coffee buying
decision. A descriptive and quantitative survey with 459 coffee consumers was conducted in Belo Horizonte, MG, Brazil. The results
indicate that the attributes considered by the consumers can be grouped into five factors based on importance: (i) Product features -
Organoleptic Characteristics, (ii) Brand and Tradition, (iii) Food safety, (iv) Availability and Product Offering, (v) Packaging. The
theoretical contributions of this work are the identification of attributes considered by the consumers for buying coffee, the significance
verification of these attributes, as well as the separation into factors, which allows a better understanding of the decision-making
process of coffee consumers. The contributions of this research for management practices are related to the technical characteristics
of the product, food safety, brand, label and packaging management, which are seen as very important factors. Moreover, distribution
and trade marketing along the distribution channels are also aspects to be considered. These aspects must be worked out through
integrated marketing communication. Finally, the research presents its limitations and several suggestions for future studies.

Biografia do Autor

Ricardo Viana Carvalho de Paiva, Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Possui graduação em Engenharia Mecânica comm ênfase em Produção pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995), graduação em Administração de Empresas pela Associação Internacional de Educação Continuada (2008), mestrado em Administração pela Fundação Getúlio Vargas (2002) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Atualmente é professor do Programa de Mestrado Profissional em Administração do Centro Universitário UNA. Atua também como Diretor de Pós Graduação e Pesquisa do Grupo Anima Educação. Tem experiência na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: estratégia, competitividade, planejamento estratégico, marketing e finanças.

Gustavo Quiroga Souki, Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Gustavo Quiroga Souki concluded his doctorate in Business Administration at the Universidade Federal de Lavras, Brazil, in 2002. Currently, he is an Associate Professor IV of the Masters in Administration and the MBA Courses at the Centro Universitário UNA. Besides, he is the Owner and Director of Souki - Research, Strategy, and Marketing, where he has been developing research and providing consultancy for public and private organizations on different areas of the economy since 2003. He has been a Professor of the Doctorate and Masters Courses in Administration at Universidade Fumec. He has published more than 40 articles in specialized journals and 94 papers in the annals of international and national scientific events. He has 3 published books and 4 chapters in books organized by other authors. He has developed 5 software, guided 34 theses in the Administration field and, at present, guides 6 masters students in Administration. He was the member on 86 committees for thesis defenses of masters or doctorates. He has been granted 2 awards for the development of software. His current occupancy is in the field of Administration, with an emphasis in Marketing, Strategy, and Agribusiness. He is a researcher and consultant of national and multinational companies, such as: Fiat Automóveis S.A., Lafarge S.A., Fiemg System (Sistema Fiemg), Companhia Energética de Minas Gerais (CEMIG), Telecom Italia Mobile (TIM), SEBRAE, FAEMG - Federação da Agricultura do Estado de Minas Gerais, Santa Amália Alimentos, Agrocerrado, Amipão, Universidade Fumec, Fead Minas – Centro de Gestão Empreendedora, Faculdade Arnaldo, Number One, Occhi Observatory, Pessoa Comunicação, Pro Brasil Propaganda, Fala!, Agência Click, Staff de Publicidade, Grupo Séculus, Concessionária Mila, Concessionária Recreio, Clube das Tintas, among others.

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Centro Universitário Una - Programa de Mestrado Profissional em Administração

Possui graduação em Bacharel em Informática pela Universidade Federal de Viçosa (1992), especialização em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial pela PUC MInas (1996), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010). Atuou durante 17 anos na Prodabel tendo ocupado cargos de gerência de equipes técnicas, de projetos e analista de sistemas. Atualmente é professor adjunto e professor do Mestrado em Administração do Centro Universitário UNA. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor, marketing de serviços e planejamento estratégico.

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Publicado

2017-12-15

Como Citar

DE SÁ, F. B.; PAIVA, R. V. C. de; SOUKI, G. Q.; MOURA, L. R. C. ATTRIBUTES CONSIDERED BY COFFEE CONSUMERS DURING THEIR BUYING DECISION PROCESS: A STUDY USING FACTORIAL ANALYSIS. Organizações Rurais & Agroindustriais, [S. l.], v. 19, n. 2, 2017. Disponível em: http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/1206. Acesso em: 17 ago. 2022.

Edição

Seção

Artigos